سنگ ساختمانی و سنگ آنتیک ساترا سنگ

سنگ ساختمانی و سنگ آنتیک ساترا سنگ

تولید و فروش سنگ انواع ساختمانی ، سنگ تزئینی ، سنگ آنتیک
سنگ ساختمانی و سنگ آنتیک ساترا سنگ

سنگ ساختمانی و سنگ آنتیک ساترا سنگ

تولید و فروش سنگ انواع ساختمانی ، سنگ تزئینی ، سنگ آنتیک

گزارشی در مورد صنعت سنگ ایران

30 سال قبل در سال 1972 کارشناسی از سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) گزارشی در مورد صنعت سنگ ایران تهیه نموده است که این گزارش قبلاً در نشریات و یا کتب مربوط به سنگ های ساختمانی بطور کامل درج شده و در این مقاله در مرحله اول صرفاً به نکات عمده گزارش اشاره می شود و سپس وضعیت موجود را تا حد امکان مورد بررسی قرار می دهیم.

تهیه کننده گزارش در خصوص مشخصات عمومی ذخایر سنگهای تزئینی و نما در ایران چنین نظر داده است: این گونه سنگها تقریباً در تمام نقاط کشور یافت می شوند و شرایط مناسبی برای استخراج و مصرف آنها در اکثر شهر های ایران وجود دارد و در عین حال بیشتر معادن در فواصل دور از شهرها، راه آهن و نیروگاه های برق واقع شده اند که این وضعیت سبب مشکلاتی در کار معادن می گردد.

در زمان تهیه گزارش تعداد معادن فعال در ایران 60 معدن با ظرفیت سالانه 200 تا 8000 متر مکعب برآورد شده است و به لحاظ عدم اجراء بررسی های دقیق زمین شناسی، تعیین ذخیره کلی سنگهای نما و ترکیب آنها چندان عملی نبوده است و نبود اطلاعات کافی در مورد حجم ذخایر از موانع اصلی برنامه ریزی برای استخراج بلوکها بوده در نتیجه صرفاً قسمتهای سهل الوصول و مجزای کانسارها مورد بهره برداری قرار گرفته اند. در آن زمان طرح عمومی برای بهره برداری وجود نداشته و برنامه سالانه استخراج نیز مشخص نبوده است.

این کارشناس که از کشور روسیه بوده است گرانبها ترین سنگ تزئینی ایران را انواع مرمر های روشن سبز و رنگین و مرمریت های سیاه و قرمز و تراورتن روشن بیان نموده و به موارد مشخصی نظیر معدن مرمر درج و سرج بردسیر کرمان، مرمر سبز تنگوئیه کرمان، مرمر سبز کاهک در 200 کیلومتری جنوب تهران و مرمر کوه سفید در منطقه اصفهان اشاره می نماید که البته در اکثر معادن نحوه بهره برداری بطور سنتی و بدون استفاده از روشهای مدرن استخراج ذکر شده است.

در خصوص مشکلات معادن آن زمان در امر استخراج سنگهای تزئینی موارد مختلفی در گزارش مطرح گردیده است که بطور عمده عبارتند از : عدم وجود طرحهای عمومی معادن و برنامه سالانه استخراج که موجب بهره برداری غیر اصولی می شده است، عدم رعایت قواعد اساسی استخراج در معادن، استفاده از مواد ناریه بدون اعمال نکات ایمنی، عدم استفاده از ماشین آلات و تجهیزات مدرن، فقدان اطلاعات در مورد خواص فیزیکی و مکانیکی و سایر مشخصات سنگها و عدم وجود مهندسین و کارشناسان به میزان مورد نیاز در امر استخراج.

کارشناس روس در گزارش خود پیشنهاد ها و توصیه هائی جهت بهره برداری بهتر از معادن سنگ نما ارائه نموده است که رئوس اصلی این پیشنهادات شامل ممنوعیت کاربرد هرگونه مواد ناریه در استخراج و ضرورت انجام عملیات بهره برداری بر اساس یک طرح و پروژه مشخص که مورد بررسی و تأیید قرار گرفته باشد و همچنین استفاده از ماشین آلات مورد نیاز جهت مکانیزه نمودن معادن و آموزش کارشناسان،
می باشد.

در رابطه با وضعیت فرآوری سنگ تزئینی در زمان تهیه گزارش چنین بیان شده است که تعداد کارخانجات فرآوری سنگ بالغ بر 200 کارخانه است که کل ظرفیت سالانه آنها به 3 میلیون متر مربع ورق میرسد و تجهیزات تکنولوژیکی اکثر کارخانجات قدیمی و از رده خارج توصیف گردیده است و صاحبان و گردانندگان کارخانجات غالباً با تجارب کارخانه های مطرح در کشورهای پیشرفته خارجی بیگانه بوده و برنامه ای جهـــــت

کسب اطلاعات حرفه ای و فنی مشاهده نشده و انجام مطالعات در این زمینه مرسوم نبوده است. در ادامه گزارش نظرات و دیدگاههای دیگری توسط کارشناس یونیدو بیان می شود که در مجموع موارد مهم و اساسی بشرح زیر می باشد:

1- توصیه جهت بازدید و حضور کارشناسان و کارخانه داران در نمایشگاه تخصصی سنگ نظیر نمایشگاه ورونا در ایتالیا.

2- اقدام به ساخت تجهیزات فرآوری و قطعات یدکی در ایران براساس مدلهای وارداتی .

3- تهیه کاتالوگهای مناسب، بررسی بازارهای بین المللی، بررسی نوشته ها و منابع خارجی و ترجمه آنها و سازماندهی سفرهای تجاری به خارج و شرکت در نمایشگاهها .

4- ایجاد یک سازمان اختصاصی یا تشکیل هیئتی از کارشناسان بمنظور ساماندهی و هماهنگی بین معادن و کارخانجات .

5- هماهنگی فعالیتها برای ایجاد انواع جدید تجهیزات .

6- تعیین ذخایر سنگهای تزئینی وبررسی اطلاعات و آمارها در مورد عملیات بهره برداری.



حال براساس شرایط و وضعیت موجود اگر بررسی و مقایسه اجمالی بنمائیم به چه نتایجی خواهیم رسید؟ استفاده از روشهای مدرن و عدم کاربرد مواد ناریه در معادن سنگ تزئینی بالاخره از سال 1368 بطور جدی در دستور کار وزارت معادن و فلزات قرار گرفت و جهت بهبود معادن سنگ اقدامات گسترده و فراگیر دیگری نیز از همان سال آغاز گردید. بهره برداران ملزم به تهیه طرحهای بهره برداری جدید شدند و بررسی و تأمین ماشین آ‌‌‌‌‌‌‌‌لا‌ت متناسب با طرحهای جدید مطرح و اجرا گردید و همانطوریکه ذکر شد از مصرف هرگونه مواد انفجاری در معادن سنگ تزئینی به شدت جلوگیری بعمل آمد(مگر در چارچوب طرح بهره برداری مصوب معادن و به منظور آ‌ماده سازی ها ) و همچنین واردات انواع ماشین آلات سیم برش الماسه و اقدام به ساخت بسیاری از تجهیزات در داخل، به مرحله اجرا در آمد. از دیگر اقدامات مهم و زیر بنائی می توان به ایجاد مجتمع های معدنی بزرگ نظیر نی ریز، آذرشهر، لایبید و .... اشاره نمود و همچنین برگزاری دوره های مختلف آموزشی و دعوت از کارشناسان خارجی جهت بازدید معادن سنگ ایران و دریافت نظرات کارشناسی آنها ؛ انتشار نشریه تخصصی سنگ به منظور ارائه مدرنترین شیوه های استخراج و آشنائی دست اندرکاران با روشهای جدید و مسائل جهانی سنگ تزئینی و برگزاری چهار دوره نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و تجهیزات معدنی و سنگهای ساختمانی درتهران قابل ذکر می باشند و البته در کنار این موارد بایدبه چند سمینار در سالهای 1367و 1370 نیز اشاره نمائیم که تحت عنوان سمینار بررسی معادن سنگهای ساختمانی (تزئینی و نما) برگزار گردید. ضمناً لازم به توضیح است که وزارت معادن و فلزات از سالهای قبل از 1368 نیز تلاشهای بسیاری در جهت حذف مواد انفجاری در امر استخراج معادن سنگ و استفاده از روشهای مدرن را در برنامه کار خود قرار داده بود که در بعضی موارد موفقیتهائی نیز حاصل گردید و سپس از سال 1368 موضوع بصورت بسیار جدی و قطعی و در سطح بسیار گسترده به مرحله اجراء کامل رسید و در مجموع روند رو به رشد تعداد معادن فعال سنگهای تزئینی در طی سالهای گذشته و همچنین تعداد کارخانجات سنگبری بیانگر گسترش و افزایش فعالیت چشمگیر این صنعت می باشد.بر اساس آمار و اطلاعات موجود، تعداد معادن سنگهای تزئینی در سال 1362 به 109 معدن و نهایتاً در سال 1371 این تعــداد به 315 معدن رسیــده

است و آمار استخراج که سال 1362 به میزان 961,899,2 تن بوده در سال 1371 به میزان 666,231,5 تن افزایش یافته است.

در ابتداء برنامه دوم توسعه یعنی درسال 1374 تعداد معادن فعال که در سال 1371 به 315 معدن رسیده بود به 437 معدن افزایش یافته و بر اساس آخرین آمارگیری توسط سازمان آمار ایران در سال 1378 این تعداد 466 معدن اعلام شده است. در حال حاضر با توجه به اینکه دسترسی به آمار و اط‌لاعات مستند مشکل و به عبارتی عملاً غیر ممکن است، تعداد تقریبی معادن سنگ تزئینی کشور حدود 600 معدن قابل برآورد است و در خصوص کارخانجات فرآوری هم آمار و ارقام متفاوتی وجود دارد که به هرصورت بالغ بر چند هزار کارخانه می باشند.

بطور کلی در بسیاری از بخشهای صنعت سنگ فعالیت ها و کارهای زیادی در طی بیست سال گذشته انجام شده است و هرچند هنوز نیازمند به تلاش و فعالیت بیشتر هستیم ولی اقدامات مؤثری را که تا کنون صورت گرفته اند، نباید از نظر دور داشت . اما در زمینه بازرگانی و تجارت بین المللی هنوز از وضعیت مناسب و جالبی برخوردار نشده ایم و احتمالاً اگر همین روند سنتی را در امر بازرگانی حفظ نمائیم هیچ زمانی به یک جایگاه شایسته و متناسب با امکانات و پتانسیل های بالقوه در این صنعت نخواهیم رسید.

جالب است که کارشناس سازمان یونیدو 30 سال قبل توصیه و پیشنهاد نموده است که یک سازمان اختصاصی برای صنعت سنگ تشکیل شود و فعالیتها بصورت هماهنگ و منسجم انجام گردد ولی متأسفانه علیرغم اینکه انجمن سنگ ایران دو سال قبل تأسیس شده است هنوز از جهت فراگیر شدن آن و پیوستن کلیه
دست اندرکاران این صنعت به نتایج مناسبی نرسیده ایم. حضور درنمایشگاههای خارجی زمانی می تواند بیشتر مثمر ثمر واقع شود که از یک انسجام و هماهنگی خاص و کامل برخوردار باشیم نظیر شرکت کننده های کشور ترکیه در نمایشگاه سال 2002 کارارا در ایتالیا و یا در امر تبلیغات و بازاریابی و صادرات مسلماً اگر بصورت متشکل و با یک سازماندهی اصولی حرکت نمائیم درصد حصول موفقیت بیشتر خواهد بود و به عبارتی توانائیهای منفرد و جداگانه را باید بصورت یک قدرت عمده و واحد درآورد تا بتوانیم حرکتی اساسی و نتیجه بخش صورت دهیم.

در این میان نقش اصلی و بسیار مهم وزارت صنایع و معادن بعنوان متولی و محور اولیه هرگونه فعالیتهای اکتشافی و معدنی بسیار حائز اهمیت است و اقدامات و برنامه ریزی های بنیادی باید توسط آن وزارتخانه طراحی و به مرحله اجرا درآیند. در این راستا باید جهت رفع نواقص و مشکلات موجود در امور معادن سنگهای تزئینی چه در امر اکتشاف و چه در خصوص استخراج گامهای اساسی برداشته شود تا در نهایت در زمینه فرآوری و صادرات انواع سنگهای نما امکان فعالیت اصولی و حضور موفق و گسترده در صحنه های بین المللی میسر گردد. دراین رابطه انجمن سنگ ایران با همه توان آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری با مسئولین محترم وزارت صنایع و معادن و کلیه دست اندرکاران صنعت سنگ کشور برای حصول به این امر مهم اعلام می نماید.امید است که با همکاری و هماهنگی یکدیگر بتوانیم جایگاه ویژه ای برای سنگهای تزئینی ایران دربازارهای جهانی ایجاد نمائیم.

.

بازدید از صفحه اصلی سایت

.

برای بازدید از کاتالوگ طرح های مختلف سنگ آنتیک اینجا کلیک کنید

.

برای بازدید از کاتالوگ نمونه کارهای انجام شده سنگ آنتیک اینجا کلیک کنید

.

برای بازدید از کاتالوگ شومینه انجام شده با سنگ آنتیک اینجا کلیک کنید

.

برای بازدید از کاتالوگ ستون ها با سنگ آنتیک اینجا کلیک کنید

.

برای بازدید از کاتالوگ سنگ پازل ( سنگ منظم ) اینجا کلیک کنید

.

برای بازدید از کاتالوگ جامع سنگ های ساختمانی ( گرانیت ، تراورتن ، مرمر ) اینجا کلیک کنید

.

برای بازدید از کاتالوگ نمای بیرونی ساختمان با سنگ ساختمانی اینجا کلیک کنید

.

برای بازدید از کاتالوگ نمای بیرونی ساختمان با سنگ آنتیک و بادبر اینجا کلیک کنید

.

جهت توضیحات بیشتر و سفارشات می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید

شماره های همراه :      ۰۹۱۲۴۸۸۱۴۱۸ تلفکس :

۰۹۳۵۴۸۸۱۴۱۸

۰۹۱۲۷۹۶۹۰۶۸

تماس با ما

تماس با ما

ما با تخصص ، تجربه و طراحی خویش ، لوکس ترین و جذاب ترین نماهای داخلی و بیرونی را خلق می نماییم.

کاتالوگ سنگ های ساختمانی.........گالری نمای سنگ ساختمان .........گالری نمای سنگ آنتیک ساختمان

فروش انواع سنگ ساختمانی....نمای سنگ بیرونی ساختمان......نمای بیرونی سنگ آنتیک..

.........گالری نمای داخلی ساختمان اجرا شده با سنگ آنتیک.........گالری ستون های های اجرا شده با نمای سنگ آنتیک

نمای سنگ آنتیک شومینه........... نمای داخلی ساختمان...........نمای سنگ آنتیک ستون..

سنگ منظم ، سنگ پازل.........فروش و نصب طرح های مختلف سنگ آنتیک و سنگ قیچی.........سنگ مصنوعی

سنگ پازل ، سنگ منظم.....طرح های مختلف سنگ آنتیک............سنگ مصنوعی.....

سنگ گرانیت.........سنگ تراورتن.........سنگ مرمریت

سنگ گرانیت ..........................سنگ تراورتن............................سنگ مرمر

جهت توضیحات بیشتر و سفارشات می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید

شماره های همراه : ۰۹۱۲۴۸۸۱۴۱۸ تلفکس :

۰۹۳۵۴۸۸۱۴۱۸

۰۹۱۲۷۹۶۹۰۶۸

تماس با ما

تماس با ما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد